Vi bærer på drømmer alle sammen. Gud har lagt dem der - ikke for at vi bare skal drømme, men for å Finne!
Han har mange planer for oss, som noen ganger kan virke overveldende. Men Han vet..hva han gjør

Dessverre ofte blir vi hindret i å følge disse drømmene- av hvem? Av oss selv for det meste. Frykt, bekymringer..tanker som; jeg kan jo ikke det, hva vil andre si?, unormalt, det er farligt, en dag..,men ikke nå..

Gud har noe mer for oss -mye mer. Du vet det. Kjenner det i hjerte. Noen ganger trør vi feil..andre ganger går vi i blinde..,men Lev DIN historie. Følg fotsporene som ligger foran deg (Ef.2,10). Som bloggnavnet sier: Gå med ditt hjerte og følg dine drømmer. Selv om du må, som Egil Svartdahl sa så bra en gang: DO IT AFRAID!

Håper du vil leve ut dine drømmer. Nå skal jeg følge èn av mine... og turen går til Brazil.

Thursday, September 15, 2011

Jeg, en uekte nordmann?

Ja naa har jeg vert her snart 2 uker. Og det foles helt naturlig aa vere her. Forst av alt vil jeg si TUSEN TAKK!! Det er flere av dere som ber for meg, aa det er jeg kjempe!! takknemlig for. Kunne ikke faat noe finere. Takk.
Paa sondag/mandag begynte eg aa kjenne paa frustrasjom for aa ikke kunne forstaa eller gjore meg forstaat. Men paa tirsdag, plutselig var det et lys som gikk paa :) :) eg begynte aa fatte litt..husker endel ord, og forstod litt av gramatikken (eg har liksom aldri fattet eller brydd meg om aa fatte gramatikk paa noe spraak), men egentlig er det litt goy..naar en ser monsteret i det. Og eg ser absolutt fordelen med aa kunne ett spraak for aa kunne lere et annet. Saa eg var ganske glad paa tirsdag..men e ikke urealist aa ser det vil nok komme nye dager der spraaktilkortheten tar innersving paa meg.
Paa tirsdags kvelder er det bonnemote i menigheten. Det liker jeg. For da kan eg selv vere aktiv med. Og ikke bre sitte der "og se i lufta". Men paa tirsdag som var naa var det itillegg aapent for vitnesbyrd. Jeg kjente jeg skulle dele noe. Og pastor Adriano som har vert i Norge og kan norsk tolket meg. Dagen etter fikk eg vite at det var en der som vitnesbyrdet mitt virkelig gjorde inntrykk paa. Han hadde levd vekke fra Gud. (forstod ikke om han hadde kommet paa avstand fra Gud eller om han aldri har vert kristen) Men da han horte vitnesbyrdet mitt kjente han en saa stor glede :) :) Gud rorte ved han gjennom det denne lille utlendingen sa :) Gloria Deus! Det skjer mye i menigheten her. Hvertfall fire dager i uken er det noe jeg kan vere med paa der. Og det er godt.
Naar det gjelder dagsenteret for barna som lever i vanskelige forhold er jeg der mandag, onsdag og fredag. Det er utfordrende pga spraak og lydnivaaet til barna og noen andre ting. Saa er trott naar jeg kommer hjem de dagene. Har til naa bare vert der 3 dager. Men det har gjort inntrykk. Skal etterhvert ta noen bilder og skrive mer om det.
Paa mandag begynte jeg paa et treningsstudio!! He,he kult. Godt aa kunne skru av hjernen og bruke kroppen. Dessuten kan jeg ikke gaa ut alene..saa da gjor det meg godt aa kunne faa litt fysisk utlop paa studioet. Jeg kan gaa alene til treningsstudioet som bare er 2 minutter fra huset, og til menigheten som er 3-4 minutter fra huset. Saa selv om eg bor saa nerme stranden som eg tror eg nevnte tidligere, har eg faktisk ikke badet der. 1, eg e avhengig av noen t aa folge meg dit, og 2, det er haier der... som jo e en god nok grunn for aa holde seg borte. Mammen i huset fortalte meg i forgaars at broren hennes ble spist av hai da han var 17 aar, saa da forsaar eg hvorfor de beskytter meg slik de gjor. e ler og sier til meg: dette er ikke Norge Leila.. Men om noen uker skal eg faa gaa ut alene paa dagtid, naar eg har lert litt spraak, og fatte litt mer kordan ting og folk fungere her.
Her er det vaar naa..saa dagene er fylt med sol og 30 grader...ALLIKEVEL..tror dere ikke jeg klage paa at det er kaldt til tider!!? Loca..dvs gal! De innstalerte aircondition paa soverrommet mitt bare for at de tenkte nordmannen kom till aa faa puste-problemer av varmen..men saa ligger jeg om nettene med airconditionen for det meste avslaatt og pledd over meg!!! : P Saa de sier eg kan absolutt ikke vere norsk..men en uekte nordmann :) Men de sier ogsaa: bare vent til sommeren i november,desember..da vil eg nok bruke airconditionen for alt den er verdt! En annen ting de er sjokkert over og som de ofte er bekymret over er salt og chips inntaket mitt!! Men da sier jeg bare..pass paa sukker inntaket deres dokke..., som om sukker ikke er skadeligt det o. Sukker, sukker, sukker. Forste kaffikoppen eg sko ta maatte eg faktisk vere saa frekk og sputte det ut i vasken..kaffi med sukker..no thanks!
Noe helt til slutt. Eg har ikke vert her to uker enda og jeg synest norsk hores rart ut!!!?? helt sant. Naar jeg "prater" med dyrene her i huset (uff gale aa si eg parte med dyra..men..) merke egat det er rat aa prate paa norsk..det hores bare rart ut..eller naar Tainara (datteren i huset) spor meg hva noe betyr paa norsk;;foler jeg hores helt teit ut.. ? Saa ikke vet eg.

3 comments:

  1. lurer på hvilke dyr du har i huset. Firfisler og taranteller du snakker med eller er d pusekatter?

    Hva spiser du til frokost, middag og kvelds?

    Eg forstår at du ikkje slipper ut alene. D er til og med vanskelig å ta bussen når man ikkje kjenner språk og kultur. Noe som er så enkelt.

    Love u darling!

    ReplyDelete
  2. Faar se om eg faar t aa svare paa bloggen min naa da ;) Hvilke dyr eg har i huset? De har to hunder..den ene e saa gammel at den har mistet syn og tenner..og pga 0 tenner stkke tungen ut..kjempe sot. men den har kreft..og har ikke lenge igjen. aassaa har de to katter. eg har tatt bilder av alle..og skal vise dere.. har dessuten en firfisle som stikke innom rommet mitt av og t. Frokost gaar i hvitt brod :( og egg.. elle frokostblanding..altsaa ikke nok mat for leilas mage..men d gjor ingenting..for hovedmaaltidet for dagen e klokken 12-13 d e varm mat. ris, bonner, kylling eller kjott..el. god mat. kvelds pleier ogsaa aa vere varm..supe elle noe potetlignende greier de kaller "jammi" og d e ganske jammi ogsaa..
    Ja d e underlig kor hjelpeslos man plutselig blir naar man e i helt nytt terreng.. fatte ikke noe da. I dag var vi ute aa spiste lunch (middag for oss) da veide man maten man skulle spise..og betalte da etter d.. artigt..og da ble d veldig tydelig kem av oss som hadde flest gram paa tallerken;; :P Kordan gaar d m katten deres da? Leste nettopp paa face at AAse og Petter har faatt en datter ;)

    ReplyDelete
  3. try test Popular Foods such as "Arroz Carreteiro" and "Barreado" when can go out! I love dogs special germanshiper. I hope you have fun there !(As a friend)

    ReplyDelete